בשנים האחרונות כמות התיירים בעולם נמצאת בעלייה מתמדת (כמובן אם נוציא את המצב הנוכחי של הקורונה מהחשבון). עד לפני כמה שנים טיול למקום חדש היה כרוך בתכנון מוקדם משמעותי לפני הטיול, דבר שדרש התייעצות עם אנשי מקצוע וקריאה של הספרים שנתכבו על אזור הטיול. בשנים האחרונות טיולים הפכו להיות עניין הרבה יותר יום – יומי, ומקורות המידע הפכו להיות הרבה יותר מגוונים.
מחקר מעניין של כתב עת חשוב בשם International Journal of Tourism Research שפורסם עכשיו בפברואר 2022, בודק את מקורות המידע העיקריים של תרמילאים צעירים בטיול עירוני, ואת ההשפעה של מקורות המידע האלו על ההתנהגות שלהם. מחקרים כאלה הם מאוד חשובים כי הם יכולים לעזור לעסקים בתחום התיירות להבין את הדרכים הטובות ביותר להגיע לקהל החדש של התיירים. ניתן לראות את המחקר כאן.
תרמילאים צעירים – תיירות העתיד
אחד הפלחים שגדלים הכי מהר בעולם התיירות הוא הפלח של התרמילאים הצעירים שמטיילים בעולם. ההערכה היא שללא הקורונה מספר התרמילאים שהיו מטיילים בעולם בשנת 2020 היה מגיע לכ370 מיליון תיירים, וההוצאה שלהם הייתה מגיעה לסכום של 400 מיליארד דולר.
ההגדרה של תרמילאים היא לא לגמרי ברורה, אבל בדרך כלל רגילים להגדיר את פלח התיירות של התרמילאים כאנשים שמטיילים כיחידים ללא קבוצות מאורגנות, לפרקי זמן ארוכים יחסית בטיול גמיש ועצמאי, כשהטיול עובר במספר יעדים ולא מצטמצם ליעד אחד. בדרך כלל טיול כזה כולל הרבה מפגש עם מקומיים ומטיילים אחרים והתרמילאים ישנם במקומות זולים יחסית כמו אכסניות. לצורך המחקר הנוכחי נבדקו רק תיירים שישנו באכסניות.
הסיבה שמחקרים על תרמילאים הם מאוד חשובים לתעשייה היא בגלל שהתרמילאים הם האינדקציה הטובה ביותר כדי לבדוק את המגמות שישפיעו על תיירות בשנים הקרובות. התרמליאים הם בדרך כלל צעירים, בעלי יכולת שמתעניינים בתיירות ומטיילים הרבה, והם מטרימים את המגמות שישלטו בעולם התיירות תוך שנים ספורות. המקורות שבהם צעירים משתמשים לקבלת החלטות לקראת טיול יהפכו תוך שנים בודדות לדרך שבה כל הציבור יקבל את ההחלטות שלו.
התייעצות מפה לאוזן
המחקר הראה שאחד המקורות המשמעותיים ביותר של צעירים כשהם מקבלים החלטות לקראת הטיולים הוא התייעצות מפה לאוזן עם בני משפחה וחברים או עם מטיילים אחרים. התרמילאים מגיעים ממקום מפוכח מאוד לגבי האינטרסים שנמצאים בכל אמצעי המדיה ולכן מעדיפים לשמוע המלצות ממישהו שהם מכירים והם יכולים לסמוך עליו. אולי יש להם גם רצון לשמוע המלצות מאנשים בעלי טעם דומה לטעם שלהם, ולכן הם מעדיפים לפנות לאנשים שנמצאים בהקשר החברתי שלהם.
על פי המחקר 37.8% מהתרמילאים התייעצו לפני הטיול עם בני משפחה וחברים על הטיול, ובמהלך הטיול 11% מהם התייעצו איתם. ההתייעצות עם מטיילים אחרים היא אפילו יותר גבוהה. 39 אחוזים התייעצו עם מטיילים אחרים לפני הטיול, ומספר דומה המשיך להתייעץ עם מטיילים אחרים תוך כדי הטיול. פחות מחמישית מהמטיילים אמרו שהם לא השתמשו בהתייעצות מפה לאוזן כדי לתכנן את הטיול.
הבעייה עבור עסקי תיירות היא שקשה מאוד להשפיע על מידת ההתייעצות מפה לאוזן כי ההתייעצות הזו מתרחשת באופן טבעי ונובעת מההתרשמות הטבעית של התיירים. בכל זאת, ניתן להציע מספר אסטרטגיות שיעזרו להגדיל את מספר ההמלצות מפה לאוזן. כדאי מאוד לבעלי עסקים בתחום, לשלוח לכל מי שהשתמש בשירותים של העסק פנייה נוספת במייל או בדרכים אחרות כמה ימים אחרי הביקור כדי לרענן את החוויה וכדי לתת להם בצורה נוחה את פרטי העסק, כך שהם יוכלו בקלות להעביר אותם הלאו אם הם ירצו.
יותר בלוגים פחות מקורות מידע עסקיים
אף אחד לא הופתע לגלות שמקורות המידע של צעירים הפכו להיות יותר מקוונים, ושיש הרבה פחות הסתמכות של התרמילאים על מקורות מידע לא מקוונים. למרות זאת, עדיין 34 אחוזים השתמשו במדריכי טיולים כמו לונלי פלאנט ואחרים וכ14 אחוזים בכתבות בעיתונים, אם כי סוג ההסתמכות על מקורות כאלו נמצא בירידה.
מפתיע לגלות שהצעירים כמעט לא משתמשים בשירותים של מקורות מידע עסקיים. פחות מעשרה אחוזים מהם השתמשו בסוכן נסיעות, מפעילי סיורים, תערוכות ועוד. מספר זעום ממש אמרו במחקר שהם קונים כרטיסי הנחה וקופנים שמאגדים הרבה אתרים. נראה שהצעירים לא נותנים אמון במתווכים עסקיים וחושדים באינטרסים שעומדים מאחורי ההמלצות שלהם.
כמובן שדרך החיפוש אחרי מידע נעשית בעיקר בעזרת מנועי חיפוש ואחוז מאוד גבוה מהתרמילאים השתמשו בהם. השימוש במנועי החיפוש נותנת מידע מהיר עם מעט מאוד תיווך.
בין אתרי האינטרנט השימוש הכי נרחב של הצעירים הם בבלוגים. כשלושים ואחד אחוזים השתמשו בבלוגים לתכנון הטיול. אחוז מעט יותר נמוך מהבלוגים מקבלים אתרים כמו טריפ אדוויזר ודומיהם ומעט אחר כך נמצאות הרשתות החברתיות שבהם השתמשו כ27 אחוזים מהנשאלים. נראה שהשימוש באתרים של שיתוף מידע מאנשים פרטיים לא עסקים כמו בלוגים, אתרי המלצות והרשת החברתית רק ייגבר בשנים הקרובות.
מקורות המידע | לפני הטיול | במהלך הטיול | בזמן ההזמנה | לא השתמשו |
---|---|---|---|---|
מקורות מידע מפה לאוזן (WOM) | ||||
משפחה וחברים | 37.8 | 11.0 | – | 41.5 |
מטיילים אחרים | 39.0 | 37.8 | – | 18.3 |
מקורות מידע לא מקוונים | ||||
מאמרים במגזינים/עיתונים | 13.4 | 3.7 | – | 74.4 |
מדריכי טיולים (למשל, לונלי פלאנט) | 34.1 | 30.5 | – | 42.7 |
חוברות סיורים | 13.4 | 22.0 | – | 59.8 |
מקורות מידע עסקיים | ||||
סוכן נסיעות קמעונאי | 1.2 | 1.2 | 1.2 | 85.4 |
מפעילי סיורים | 8.5 | 9.8 | 7.3 | 69.5 |
תערוכות טיול/אירועים | 7.3 | 2.4 | 0.0 | 82.9 |
רכישת "כרטיס דיסקונט". | 0.0 | 1.2 | 0.0 | 87.8 |
מקורות מידע מקוונים | ||||
מנועי חיפוש מקוונים (למשל גוגל) | 76.8 | 37.8 | 4.9 | 9.8 |
סוכנויות נסיעות מקוונות לסטודנטים/תרמילאים | 7.3 | 1.2 | 2.4 | 80.5 |
אתרי תיירות ממשלתיים | 20.7 | 6.1 | – | 69.5 |
בלוגים באינטרנט | 31.7 | 14.6 | – | 56.1 |
אתרי רשתות חברתיות (פייסבוק ואינסטגרם) | 26.8 | 12.2 | – | 53.7 |
אתרי הזמנת חברות תעופה | 19.5 | 1.2 | 22.0 | 45.1 |
אתרי הזמנת לינה ( Booking.com) | 46.3 | 7.3 | 34.1 | 19.5 |
סקירת נסיעות מקוונת (למשל, TripAdvisor) | 30.5 | 18.3 | 1.2 | 51.2 |
אתרי תיירות אחרים | 18.3 | 3.7 | 1.2 | 70.7 |
מסקנות
לבעלי עסקים בתחום התיירות לא קל להגיע אל קהל היעד שלהם. כמובן שעל פי התוצאות הדרך הטובה ביותר להגיע לתיירים היא להצליח להגיע למקומות הראשונים במנועי החיפוש בהרבה מילות חיפוש שקשורות לעסק, אבל האפשרות הזו לא מתאימה לרוב העסקים. חלקם הגדול לא מסוגלים כלכלית להשקיע את סכומי העתק שנדרשים להגעה למקומות הראשונים. מעבר לכך, חלק מעסקי התיירות מציעים אטרקציות שהמחפשים לא ידעו בכלל שצריך לחפש אותם, ולכן צריך להגיע אליהם בדרך אחרת.
הרבה אנשי תיירות נוטים להשקיע את הכסף שלהם דרך שיטות מסורתיות, ולכן הם פונים בעיקר למתווכים עסקיים שיערו להם להגיע לקהל הלקוחות שלהם. פנייה כזו יכולה להיות לעתונאים, לסוכני נסיעות, למתווכים ממשלתיים, לכרטיסי קופונים ועוד. המחקר מראה שמידת האמון שתיירים צעירים נותנים בכלים האלו הוא נמוך מאוד.
לעומת זאת, כלים פחות עסקיים, כמו בלוגים ואתרי המלצות, זוכים לאמון גדול יותר מצד מטיילים צעירים וכדאי להשקיע בהם. אתרים עם המלצות כמו טריפ אדוויזר זוכים לאמון, ולכן כדאי לנסות לשכנע תיירים שחוו חוויה טובה לכתוב המלצה באתרים כאלו. גם בלוגים זוכים לאמון גדול, ולכן כדאי לחשוב על יצירת קשר עם בלוגרים רבים כדי שהם יסקרו את עסקי התיירות שלכם. המחיר של ההשקעה בשתי הדרכים האלו – אתרי המלצות ובלוגרים היא הרבה יותר נמוכה כלכלית, אבל דורשת השקעה של זמן ותשומת לב.
השנים הקרובות הולכות להיות שנים של תמורה בדרך שבה צרכני תיירות מבררים על עסקי התיירות וכדאי להגיע למצב הזה מוכנים.
