איך חברות התעופה מחשבות את מחיר הטיסה?

שוק חברות התעופה הוא אחד השווקים הכי תחרותיים היום והוא גם אחד המסובכים ביותר הקיימים בשוק. כל מי שיודע לחפש טיסות יודע שהמחיר יכול לעלות או לרדת באופן ניכר כל יום כמעט. במבט חיצוני נראה שכל שיטת התמחור היא מאוד מוזרה ואולי אפילו שרירותית. כמובן שחברות התעופה משקיעות הרבה מאוד זמן ביצירת שיטה שתכניס להם כמה שיותר כסף, ולכן אם נבין את השיטות שלהם ביצירת מחיר נוכל לחפש טיסות באופן יותר חכם (אם אתם חדשים בתחום חיפוש הטיסות אתם מוזמנים לקרוא עוד על חיפוש טיסות בזול).

טיסות מבוקשות נמכרות ביוקר

כמובן, הכלל הראשון של חברות התעופה הוא להגדיל את המחיר לטיסות מבוקשות ולהוריד את המחיר על טיסות שאין להם הרבה ביקוש. זאת הסיבה הפשוטה לכך שטיסות בתקופה של חופשות יקרות בהרבה מטיסות בזמן שיש לימודים ועבודה, והסיבה בגללה טיסות בחגים מתייקרות.

אבל חברות התעופה רוצות גם לשים לב למצב שבו טיסות מסוימות מסוימות מתמלאות בלי הסבר נראה לעין. לכן חברות התעופה מחלקות את כל הכרטיסים במטוס למחלקות קטנות של 10 – 15 כרטיסים, והן משחררות למכירה כל פעם רק קבוצה קטנה של מקומות. אנחנו בדרך כלל מכירים את החלוקה הבסיסית למחלקות נסיעה (תיירים, עסקים וראשונה) אבל לחברות התעופה יש גם מחלקות של כרטיסים, שדרכם הן מחלקות את כל הכרטיסים שניתן למכור בטיסה.

ישיבה במטוס

ברגע שנגמרים המקומות במחלקה ששוחררה המחשב יודע לחשב אם הקצב שבו המחלקה נמכרה הוא מהיר או איטי. אם המחלקה נמכרה במהירות גדולה, המחשב יוציא את המחלקה הבאה במחיר יותר גבוה ואם המחלקה נמכרה לאט במיוחד המחשב יוציא את המחלקה הבאה במחיר יותר זול. כך החברות דואגות לכך שטיסות מבוקשות יימכרו במחיר גבוה וטיסות לא מבוקשות יתמלאו.

איך המידע הזה יכול לעזור לנו להוריד את מחיר הטיסה שלנו? לדוגמא, חברות התעופה לא מוכרות באותה מכירה כרטיסים משתי מחלקות. לכן, כשאנחנו מחפשים כמות גדולה של כרטיסי טיסה אנחנו לא יכולים להכנס למחלקה שנמכרת ברגע זה. לדוגמה, אם אנחנו רוצים שישה כרטיסים ובמחלקה שנמכרת עכשיו נשארו רק שלושה כרטיסים – המערכת תעביר אותנו אוטומטית למחלקה הבאה, שבה המחירים גבוהים יותר. לכן, הרבה פעמים כדאי לפצל את הקנייה לשתי קבוצות קטנות ולהזמין כל פעם מעט כרטיסים.

טיסות לאנשי עסקים יקרות יותר

נמשיך לצלול לתוך המערכת המסובכת הזו של קביעת מחיר הטיסה. חברות התעופה מעוניינות להבדיל בין נוסעים בעלי אפיונים שונים, ולהציע לכל אחד את המחיר הכי גבוה שהוא יהיה מוכן לשלם. באופן כללי, נוסעים למטרות עסקים מוכנים לשלם יותר עבור הטיסות מאשר אנשים שטסים לטיול. הרבה מאוד מנוסעי העסקים לא משלמים בעצמם על הטיסות שלהם אלא מקום העבודה הוא זה שמשלם על הטיסה, ולכן לא כל כך חשוב להם לחפש טיסה זולה. מעבר לכך, אנשים שטסים למטרות עבודה חייבים בדרך כלל לטוס, ואין להם כל הרבה אפשרויות לתמרן את תאריך הנסיעה או את היעד. לעומת זאת מי שטס לטיול עושה זאת לעיתים יותר רחוקות ומתלבט הרבה פעמים לאן לטוס ומתי.

נוסעים עסקיים נוסעים בדרך כלל ביום ראשון או שני וחוזרים ביום חמישי או שישי, ולכן באופן כללי הטיסות האלו הן הכי יקרות. לעומת זאת הטיסות הכי זולות הן בדרך כלל בימים שלישי או רביעי, כי הן באמצע שבוע העבודה. למערכת מכירת הכרטיסים של חברות התעופה יש מחלקות כרטוס זולות שיכולות להמכר רק לטיסות של אמצע השבוע.

כשאנשים נוסעים לעסקים הם חוזרים הרבה פעמים הביתה תוך זמן קצר. הם נסעו לפגישה או עבודה למספר ימים ואחר כך הם צריכים לחזור לשגרת החיים של העבודה. לעומת זאת כשאנשים טסים לטייל הם בדרך כלל עושים את זה לזמן ממושך. לכן, חברות התעופה מוכרות בדרך כלל את הכרטיסים לשני הכיוונים באותו זמן. אם אתם מבקשים לטוס הלוך ושוב תוך זמן קצר אתם תקבלו מחיר מאוד יקר ואם אתם מבקשים להישאר יותר זמן אתם תקבלו מחיר יותר זול.

לדוגמה, כשאני כותב את הכתבה הזו המחיר של טיסה ישירה לניו יורק שיוצאת בתחילת מאי וחוזרת אחרי יומיים עולה 1546$ ולעומת זאת טיסה לשבועיים עולה רק 964$. כדאי לשים לב לפערים האלו, לפעמים השארות של יום או יומיים נוספים לפני החזרה יכולה לחסוך במחיר באופן קיצוני. מי שרגיל לחפש טיסות במנועי חיפוש כמו סקייסקנר בטח שם לב לתופעה שבחירת התאריך ליציאה משנה את המחירם של טיסת החזור.

חברות התעופה שמו לב שבדרך כלל אנשי עסקים נוטים לקבוע את הטיסה שלהם זמן רב לפני הטיסה או כשלושה שבועות לפני הטיסה ולפעמים אפילו עוד יותר קרוב לטיסה, ולכן הרבה פעמים הזמנים האלו נוטים להיות מאוד יקרים. למרות האמונה המקובלת, גם טיסות של הרגע האחרון עשויות להיות יקרות באופן משמעותי, אלא אם כן חברות התעופה נכשלו ולא הצליחו למלא את המטוס. החברות מזהות טיסות של הרגע האחרון כטיסות של אנשים שיהיו מוכנים לשלם כל מחיר עבור הטיסה. מהניסיון שלנו ושל רבים אחרים הזמן הכי טוב להזמין טיסה הוא, בדרך כלל, בין ארבעה לשמונה שבועות.

טיסה אחת עם מוכרים רבים

במקרים רבים, טיסה אחת נמכרת על ידי מספר סוכני נסיעות או חברות תעופה, הממלאות אותו מטוס. לפעמים סוכנות נסיעות קנתה הרבה כרטיסים מאחת החברות במחיר זול והיא מתחילה למכור את הכרטיסים שלה במקביל לחברה, ולכן ניתן למצוא במקומות שונים מחיר שונה לאותה טיסה. הרבה פעמים מדובר במחלקות כרטוס שונות והתנאים של הכרטיסים יהיו מעט שונים, לדוגמה, יכול להיות הבדל באפשרות הביטול.

שימו לב, יש מקרים בהם חברות התעופה דורשות מהסוכנויות להעלים את השם של הטיסה שהם מוכרות כתוצאה מכך, הן מוכרות את הטיסה תחת שם אחר ומשנות קצת את זמן ההמראה. ולכן במצב שבו כמה טיסות נמכרות לאותו יעד בפער לא גדול של זמנים כדאי לנבור בפרטים ולגלות אם לא מדובר בעצם באותה טיסה שבה כל חברה מוכרת מחלקות כרטוס שונות.

 

כתוב/כתבי תגובה