איך חברות הלואו קוסט כל כך זולות?

כל מי שנתקל אי פעם במחירים של חברות הלואו קוסט לא יכול שלא להתפלא איך החברות מצליחות להוזיל עד כדי כך את המחירים של הטיסות? האם הן טסות במחירי הפסד? האם שאר החברות פשוט גובות מחירים אסטרונומיים? בגלל שאני וצא את עצמי בשנים האחרונות בתפקיד של מחפש טיסות זולות לאנשים השאלה הזו הציקה לי זמן רב והחלטתי לחקור אחריה.

התשובה היא שלחברות הלואו קוסט יש מודל כלכלי אחר מהחברות הרגילות שמוותר על יצירת טיסות המשך נוחות לטיסות שלהם, וכך חוסך המון שעות מטוס שהחברות המסורתיות מבזבזות. ננסה להסביר את העניין באופן יותר מפורט. 

מה זו בעצם חברת לואו קוסט?

איך נוצרו חברות הלואו קוסט (טיסות חסך)? במה הן שונות מחברות התעופה המסורתיות הישנות? ההסבר, באופן קצת מפתיע קשור לדרך שבה חברות התעופה השונות קובעות את לוח הזמנים של הטיסות שלהן.

חברות תעופה הן עסקים קשים במיוחד לניהול. כל טיסה וטיסה שמתופעלת היא הימור על עשרות אלפי דולרים, סביב השאלה האם אנשים יקנו את הכרטיסים או שחלק גדול מהמקומות במטוס יישארו פנויים. יש מספר גורמי השפעה שגורמים לאנשים להחליט באיזו חברת תעופה לטוס. הגורם המשפיע ביותר על בחירת חברת התעופה הוא המחיר, אבל הוא בוודאי לא הגורם היחיד. מלבד המחיר השאלה הכי משמעותית עבור נוסעים היא הזמן הכולל של הטיסה, ולכן חברות התעופה עושות מאמץ גדול מאוד כדי שהן יוכלו להציע את טיסות הקונקשן הטובות ביותר האפשריות.

טיסות קונשקן

בכל יום יוצאות אלפי טיסות ליעדים שונים בעולם, ובאופן טבעי נוצרים קישורים בין הטיסות השונות. חברות התעופה לא יכולות ליצור טיסות ישירות בין כל עיר ועיר בעולם, כי אז הן יצטרכו להוציא המון מטוסים שחלקם הגדול יהיו ריקים. כדי לתת לאנשים אפשרות להגיע לכל המקומות שהם צריכים, הן משתמשות בשיטה של טיסות עם עצירות ביניים. על ידי עצירת ביניים החברות יכולות ליצור מעין תחנה מרכזית של אוטובוסים שאליה הם מביאות את כל האנשים משדה התעופה הביתי שלהם ומשם הם ממשיכים לטיסות הבאות. זאת הסביה שטיסה ישירה לארה"ב תהיה הרבה יותר יקרה מטיסה עם קונקשן.

עוד יתרון של הטיסות האלו הוא שטיסות הקונקשן קצרות יותר ומאפשרות שימוש במטוסים זולים, דבר המוזיל את עלות הטיסה ללקוח. כדי למשוך לקוחות חברות התעופה מסייעות לנוסעים לעבור בין הטיסות במהירות וביעילות. רוב הטיסות של חברות התעופה המסורתיות יוצאות מנמלי הבית של החברות, שבהם מתצעת החלפת המטוסים). לדוגמה, לאמריקן איירליינס יש עשרה נמלי בית ברחבי ארה"ב וכל הטיסות שלהן מתחילות או מסתיימות בשדות התעופה האלו. אבל לא כל נמלי התעופה משמשים לאותן מטרות. יש נמלי תעופה שמיועדים לטיסות בין לאומיות ולטיסות טרנסאטלנטיות, ויש כאלו שמיועדים בעיקר לקישור בין אזורים קרובים.

יש נמלי תעופה מסויימים שלמרות שאינם מושכים תיירים, והם מצויינים בשביל עצירות ביניים. למשל, נמלי התעופה בפנים ארה"ב (בשיקגו בפניקס ובדאלאס) מרכזים הרבה מאוד מהטיסות שיוצאות ממזרח למערב ארה"ב. הרבה מאוד חברות תעופה הפכו את נמלי התעופה שנמצאים במיקום אסטרטגי לנמלי קונקשן. לטיסות אטלנטיות בין ארה"ב לבין אירופה יש מספר נמלי תעופה מאוד מומלצים כמו דבלין באירלנד, קפלאוויק באיסלנד, היתרו באנגליה וספיכהול בהולנד, לקישור למזרח משמשים הרבה פעמים נמל התעופה באבו דאבי, בקייב ואחרים.

כדי להצליח ליצור את הקישורים בין הטיסות חברות תעופה רבות מנסות שכל הטיסות בנמל הביניים יגיעו פחות או יותר באותה השעה וייצאו מנמל הביניים לטיסות ההמשך בערך באותה השעה. אם נחזור לדוגמה של אמריקן איירליינס – רוב הטיסות הרווחיות של החברה הן בין מזרח למערב ארה"ב ולכן הן יעברו בנמל ביניים כמו דאלאס. למשל, בכל ימי שני בסתיו הטיסות מפילדלפיה מגיעות לדאלס ב11:14, הטיסות מאטלנטה מגיעות ב11:17 והטיסות מוושינגטון מגיעות ב11:29 וכן הלאה. המשך הטיסות למערב ארה"ב ייצאו כולן באזור השעה ב13:00 בזו אחר זו, כך שאף אחד לא יצטרך לחכות יותר משעתיים כדי לתפוס את הטיסה הבאה שלו, וניתן יהיה להגיע בקלות מכל נקודה במזרח ארה"ב לכל נקודה במערב ארה"ב. כך חברות התעופה מצליחות לפתות את הנוסעים לטוס דווקא איתן, על ידי כך שהן מציעות טיסות המשך קרובות, נוחות ובעיקר זולות באופן משמעותי מטיסה ישירה.

אמריקן איירליינס

איך עובדות חברות לואו קוסט?

חברות הלואו קוסט (low cost) שנקראות בעברית טיסות חסך, משתמשות בשיטה שונה. החברות האלו לא  מציעות טיסות המשך קרובות למגוון יעדים אלא מציעות הרבה מאוד טיסות פרוסות לאורך כל שעות היממה בשעות שונות מכל נמל תעופה. כך שלחברת לואו קוסט יש טיסה נכנסת וטיסה יוצאת משדה התעופה בכל שעה משעות היממה, אבל אין זמן שבו יש הרבה מאוד טיסות בו זמנית ליעדים שונים. הסיבה לשיטה זו היא חיסכון במחיר. כדי להצליח לקבל ולהוציא הרבה מאוד טיסות בבת אחת חברות התעופה המסורתיות צריכות להשקיע הרבה מאוד כסף כדי שהן יוכלו לטפל בכל המטוסים בעת ובעונה אחת, וכדי שיהיה להן מקום בשדה התעופה שבו כל המטוסים יכולים להיות באותו זמן. אם המטוסים לא מגיעים ביחד, כמו בחברות הלואו קוסט, הצרכים הטכניים קטנים באופן משמעותי ואיתם יורד המחיר, אבל מצד שני היכולת להציע טיסות המשך מהירות לא מתאפשר.

מעבר לכך, הצורך לתאם בין הטיסות גורם גם לכך שבחברות המסורתיות, המטוס יצטרך להישאר זמן רב בשדה ללא טיסה כדי להצליח לתאם את זמן החזרה שלו עם הטיסות האחרות. הצורך בתיאום מחייב שהרבה פעמים המטוסים יעמדו ללא נוסעים כי אם היינו מוציאים אותם מיד כשהם נחתו הם לא יגיעו לנמל הבא בעה הנכונה כדי לבצע החלפה.

מטוסים הם מאוד יקרים ולכן גם הזמן של המטוס הוא מאוד יקר והוא עולה אותו דבר בין אם הוא נשאר בשדה ובין עם הוא טס, ולכן שעות ההמתנה של המטוס מייקרות את הטיסות. לעומת זאת טיסות הלואו קוסט שמוותרות מראש על הניסיון לתאם טיסות המשך, מתכננות את הטיסות כך שהמטוסים יחזרו לטוס אחרי שעה לכל היותר. כך יוצא שחברות התעופה המסורתיות מצליחות שהמטוסים שלהן יהיו באוויר בממוצע 8.5 שעות ביממה בעוד שחברות הלואו קוסט מצליחות לתת למטוסים שלהן זמן טיסה ממוצע של 11.5 שעות. זהו הבדל מאוד משמעותי.

טיסה זולה

החברות הגדולות לוקחות סיכון גדול יותר של דחיית טיסות. כשיש כל כך הרבה טיסות של חברה מסויימת שצריכות לצאת באותו זמן, הסיכוי שתקלה בנמל התעופה תשפיע על כל הטיסות של החברה  גדל בהרבה מאשר הסיכוי שהבעיה תשפיע על חברת תעופה שצריכה להוציא מטוס אחד מהשדה.

חברות הלואו קוסט הבינו שהיתרון היחסי שלהן הוא המחיר הזול ולא הנוחות, הן מצאו עוד שיטות להורדת מחיר הטיסה כמו מכירת כרטיסים ללא מטען ושירותי אוכל (עם נתינת אפשרות לרכישה שלהם בנפרד) ומטוסים יותר צפופים. עם הזמן נוספו עוד שיטות לחסוך כסף כמו טיסה לשדות תעופה קטנים שבהם השירותים יותר זולים ובהם הרבה פעמים המדינות מסבסדות את הטיסות. כמובן, שגם הורדת כמות צוות העובדים עוזרת בחיסכון הכספי.

למה זה קשור לשימוש במנועי חיפוש?

המצב שנוצר הוא שבדרך כלל נמצא חברות תעופה שמציעות טיסות יקרות עם זמן קצר יחסית של טיסה וחברות תעופה שמציעות טיסות זולות מאוד שלוקחות הרבה יותר זמן.

זאת אחת הסיבות שבשנים האחרונות השימוש במנועי החיפוש נהייה כל כך משתלם, וכל כך פופלרי. אחד הדברים שמנועי החיפוש האלה יודעים לעשות הוא לחבר בין טיסות לואו קוסט של חברות שונות וכך להצליח להתגבר על הבעיה. בעזרת שימוש בכל מסד הנתונים מנועי החיפוש יכולים להציע אפשרות לטוס בחברות התעופה של הלואו קוסט עם זמני המתנה קצרים. כך האדם עצמו עושה את העבודה של יצירת הקונקשנים בעצמו ודואג לעצמו לחיסכון הכספי.

החיפוש במנועי החיפוש השונים דורש מיומנות וסבלנות. אתם מוזמנים להחכים ולקרוא על הטיפים לחיפוש טיסות בזול שיכולים ללמד כל אחד לחפש טיסות, אבל ככל שהמודל של חברות הלואו קוסט מתרחב, גם החשיבות של היכולת להשתמש במנועי החיפוש עולה.

החברות עצמן בדרך כלל מעוניינות שהאדם שטס איתן את הטיסה הראשונה ימשיך לטוס בעזרתן גם את טיסת ההמשך, אפילו אם הוא ייאלץ לחכות הרבה זמן בין טיסה לטיסה. היכלות לנתק בין שתי הטיסות ליעד מאפשרת למנועי החיפוש ולנו להצליח להגיע למחירים יותר זולים.

לעיתים קרובות גם אחרי חיפוש טיסה זולה עם מנועי החיפוש נגלה שהרבה פעמים טיסה זולה משמעותה טיסה ארוכה הרבה יותר, ובעקבות כך כל אחד צריך להחליט האם הוא מעדיף טיסה קצרה או זולה.

אנחנו מציעים לכם לקרוא על אפשרות נוספת להוזיל את עלות הטיסה והיא לעשות חנייה של מספר ימים במיקום של עצירת הביניים וכך גם לחסוך המחיר, גם לטוס באופן סביר וגם להינות מטיול קצר במקום נוסף בדרך. בדרך הזו אנחנו נהנים מכל העולמות, אנחנו גם מצליחים להשיג לעצמנו מחיר זול במיוחד וגם נהנים מטיול נוסף. לי נראה שאם כבר עשינו טיול לארצות הברית ולקחנו זמן של חופש, יהיה נחמד לבקר ולראות את אחת מערי הבירה האירופאיות ליום או יומיים בדרך לארה"ב או בחזרה.

כתיבת תגובה