איך חברות הלואו קוסט כל כך זולות?

 

איך נוצרו חברות הלואו קוסט (טיסות חסך)? האם יכול להיות שבאמת משתלם להטיס אנשים במחירים כל כך זולים? ההסבר קשור לדרך שבה חברות התעופה השונות קובעות את לוח הזמנים של הטיסות שלהן.

חברות תעופה הן עסקים קשים במיוחד לניהול. כל טיסה וטיסה שמתופעלת היא הימור על עשרות אלפי דולרים, סביב השאלה האם אנשים יקנו את הכרטיסים או שחלק גדול מהמקומות במטוס יישארו פנויים. יש מספר גורמי השפעה שגורמים לאנשים להחליט באיזו חברת תעופה לטוס. הגורם המשפיע ביותר על בחירת חברת התעופה הוא המחיר. מלבד המחיר השאלה הכי משמעותית עבור נוסעים היא הזמן הכולל של הטיסה, ולכן חברות התעופה עושות מאמץ גדול מאוד כדי שהן יוכלו להציע את טיסות הקונקשן הטובות ביותר האפשריות.

טיסות קונשקן

בכל יום יוצאות אלפי טיסות ליעדים שונים בעולם, ובאופן טבעי נוצרים קישורים בין הטיסות השונות. חברות התעופה לא יכולות ליצור טיסות ישירות בין כל עיר ועיר בעולם וכדי לתת לאנשים אפשרות להגיע לכל המקומות שהם צריכים, הן משתמשות בשיטה של טיסות עם עצירות ביניים. טיסות הקונקשן קצרות יותר ומאפשרות שימוש במטוסים זולים. דבר המוזיל את עלות הטיסה ללקוח. כדי למשוך לקוחות חברות התעופה מסייעות לנוסעים לעבור בין הטיסות במהירות וביעילות. רוב הטיסות של חברות התעופה המסורתיות יוצאות מנמלי הבית של החברות. לדוגמה, לאמריקן איירליינס יש עשרה נמלי בית ברחבי ארה"ב וכל הטיסות שלהן מתחילות או מסתיימות בשדות התעופה האלו. אבל לא כל נמלי התעופה משמשים לאותן מטרות. יש נמלי תעופה שמיועדים לטיסות בין לאומיות ולטיסות טרנסאטלנטיות, ויש כאלו שמיועדים בעיקר לקישור בין אזורים קרובים.

יש נמלי תעופה מסויימים שלמרות שאינם מושכים תיירים, הם מצויינים בשביל עצירות ביניים. למשל, נמלי התעופה בפנים ארה"ב (בשיקגו בפניקס ובדאלאס) מרכזים הרבה מאוד מהטיסות שיוצאות ממזרח למערב ארה"ב. הרבה מאוד חברות תעופה הפכו את נמלי התעופה שנמצאים במיקום אסטרטגי לנמלי קונקשן. לטיסות אטלנטיות בין ארה"ב לבין אירופה יש מספר נמלי תעופה מאוד מומלצים כמו דבלין באירלנד, קפלאוויק באיסלנד, היתרו באנגליה וספיכהול בהולנד, לקישור למזרח משמשים הרבה פעמים נמל התעופה באבו דאבי, בקייב ואחרים.

כדי להצליח ליצור את הקישורים בין הטיסות חברות תעופה רבות מנסות שכל הטיסות בנמל הביניים יגיעו פחות או יותר באותה השעה וייצאו מנמל הביניים לטיסות ההמשך בערך באותה השעה. אם נחזור לדוגמה של אמריקן איירליינס – רוב הטיסות הרווחיות של החברה הן בין מזרח למערב ארה"ב ולכן הן יעברו בנמל ביניים כמו דאלאס. למשך, בכל ימי שני בסתיו הטיסות מפילדלפיה ב11:14, הטיסות מאטלנטה  ב11:17 והטיסות מוושינגטון ב11:29 וכן הלאה. המשך הטיסות למערב ארה"ב ייצאו כולן באזור השעה  ב13:00 בזו אחר זו, כך שאף אחד לא יצטרך לחכות יותר משעתיים כדי לתפוס את הטיסה הבאה שלהם, וניתן יהיה להגיע בקלות מכל נקודה במזרח ארה"ב לכל נקודה במערב ארה"ב. כך חברות התעופה מצליחות לפתות את הנוסעים לטוס דווקא איתן, על ידי כך שהן מציעות טיסות המשך קרובות, נוחות ובעיקר זולות באופן משמעותי מטיסה ישירה.

אמריקן איירליינס

איך עובדות חברות לואו קוסט?

חברות הלואו קוסט (low cost) שנקראות בעברית טיסות חסך, משתמשות בשיטה שונה. החברות האלו לא  מציעות טיסות המשך קרובות למגוון יעדים אלא מציעות הרבה מאוד טיסות פרוסות לאורך כל שעות היממה בשעות שונות מכל נמל תעופה. כך שלחברת לואו קוסט יש טיסה נכנסת וטיסה יוצאת משדה התעופה בכל שעה משעות היממה, אבל אין זמן שבו יש הרבה מאוד טיסות בו זמנית ליעדים שונים. הסיבה לשיטה זו היא חיסכון במחיר. כדי להצליח לקבל ולהוציא הרבה מאוד טיסות בבת אחת חברות התעופה המסורתיות צריכות להשקיע הרבה מאוד כסף כדי שהן יוכלו לטפל בכל המטוסים בעת ובעונה אחת, וכדי שיהיה להן מקום בשדה התעופה שבו כל המטוסים יכולים להיות באותו זמן. אם המטוסים לא מגיעים ביחד, כמו בחברות הלואו קוסט, הצרכים הטכניים קטנים באופן משמעותי ואיתם יורד המחיר, אבל מצד שני היכולת להציע טיסות המשך מהירות לא מתאפשר.

מעבר לכך, הצורך לתאם בין הטיסות גורם גם לכך שבחברות המסורתיות, המטוס יצטרך להישאר זמן רב בשדה ללא טיסה כדי להצליח לתאם את זמן החזרה שלו עם הטיסות האחרות. מטוסים הם מאוד יקרים ולכן גם הזמן של המטוס הוא מאוד יקר והוא עולה אותו דבר בין אם הוא נשאר בשדה ובין עם הוא טס, ולכן שעות ההמתנה של המטוס מייקרות את הטיסות. לעומת זאת טיסות הלואו קוסט שמוותרות מראש על הניסיון לתאם טיסות המשך, מתכננות את הטיסות כך שהמטוסים יחזרו לטוס אחרי שעה לכל היותר. כך יוצא שחברות התעופה המסורתיות מצליחות שהמטוסים שלהן יהיו באוויר בממוצע 8.5 שעות בעוד שחברות הלואו קוסט מצליחות לתת למטוסים שלהן זמן טיסה ממוצע של 11.5 שעות.

טיסה זולה

החברות הגדולות לוקחות סיכון גדול יותר של דחיית טיסות. כשיש כל כך הרבה טיסות של חברה מסויימת שצריכות לצאת באותו זמן, הסיכוי שתקלה בנמל התעופה תשפיע על כל הטיסות של החברה  גדל בהרבה מאשר הסיכוי שהבעיה תשפיע על חברת תעופה שצריכה להוציא מטוס אחד מהשדה.

חברות הלואו קוסט הבינו שהיתרון היחסי שלהן הוא המחיר הזול ולא הנוחות, הן מצאו עוד שיטות להורדת מחיר הטיסה כמו מכירת כרטיסים ללא מטען ושירותי אוכל (עם נתינת אפשרות לרכישה שלהם בנפרד) ומטוסים יותר צפופים. עם הזמן נוספו עוד שיטות לחסוך כסף כמו טיסה לשדות תעופה קטנים שבהם השירותים יותר זולים ובהם הרבה פעמים המדינות מסבסדות את הטיסות. כמובן, שגם הורדת כמות צוות העובדים עוזרת בחיסכון הכספי.

שימוש במנועי חיפוש

המצב שנוצר הוא שבדרך כלל נמצא חברות תעופה שמציעות טיסות יקרות עם זמן קצר יחסית של טיסה וחברות תעופה שמציעות טיסות זולות מאוד שלוקחות הרבה יותר זמן.

זאת אחת הסיבות שבשנים האחרונות השימוש במנועי החיפוש נהייה כל כך משתלם. אחד הדברים שמנועי החיפוש האלה יודעים לעשות הוא לחבר בין טיסות לואו קוסט של חברות שונות וכך להצליח להתגבר על הבעיה. בעזרת שימוש בכל מסד הנתונים מנועי החיפוש יכולים להציע אפשרות לטוס בחברות התעופה של הלואו קוסט עם זמני המתנה קצרים.

החיפוש במנועי החיפוש השונים דורש מיומנות וסבלנות. אתם מוזמנים להחכים ולקרוא על הטיפים לחיפוש טיסות בזול שיכולים ללמד כל אחד לחפש טיסות.

החברות עצמן בדרך כלל מעוניינות שהאדם שטס איתן את הטיסה הראשונה ימשיך לטוס בעזרתן גם את טיסת ההמשך, אפילו אם הוא ייאלץ לחכות הרבה זמן בין טיסה לטיסה. היכלות לנתק בין שתי הטיסות ליעד מאפשרת למנועי החיפוש ולנו להצליח להגיע למחירים יותר זולים.

לעיתים קרובות גם אחרי חיפוש טיסה זולה עם מנועי החיפוש נגלה שהרבה פעמים טיסה זולה משמעותה טיסה ארוכה הרבה יותר, ובעקבות כך כל אחד צריך להחליט האם הוא מעדיף טיסה קצרה או זולה.

אנחנו מציעים לכם לקרוא על אפשרות נוספת להוזיל את עלות הטיסה והיא לעשות חנייה של מספר ימים במיקום של עצירת הביניים וכך גם לחסוך המחיר, גם לטוס באופן סביר וגם להינות מטיול קצר במקום נוסף בדרך.

 

כתוב/כתבי תגובה